Tuesday, February 17, 2009

Selasa Februari 17, 2009

Bahasa Inggeris: GMP serah Ahli Parlimen memorandum

Oleh ZANARIAH ABD MUTALIB (Mstar)

MENTERI Pelajaran, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein (kiri) menerima memorandum daripada Pengerusi Gerakan Mansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) Datuk Dr Hassan Ahmad di Lobi Parlimen hari ini. Turut kelihatan Sasterawan Negara Tan Sri A. Samad Said (kanan). - fotoBERNAMA

KUALA LUMPUR: Gerakan Mansuhkan PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris) (GMP) hari ini menyerahkan memorandum bantahan mereka terhadap pelaksanaan dasar PPSMI kepada Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammmuddin Tun Hussein.
Memorandum tersebut diserahkan oleh Pengerusi gerakan itu, Datuk Dr, Hassan Ahmad di lobi Parlimen pagi ini.
Seramai 20 ahli GMP berarak dari Tugu Negara pada pukul 9.30 pagi tadi ke bangunan Parlimen.
Bagaimanapun, hanya 10 orang yang dibenarkan masuk ke bangunan Parlimen pada pukul 10.15 pagi bagi menyerahkan memorandum itu.
Dalam sidang medianya, Hassan berkata, masalah PPSMI kini menjadi semakin serius sejak ia dilaksanakan enam tahun lalu.

"Pihak kerajaan bertanya, mengapa kini baru mahu dipersoalkan. Kita lihat sejak ia dilaksanakan sejak enam tahun lalu, beratus ribu pelajar di sekolah kebangsaan di luar bandar mengalami masalah untuk memahami Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.
"Cuba bayangkan orang Melayu, Cina dan India yang sejak daripada kecil menguasai bahasa ibunda mereka, tiba-tiba masuk darjah satu, mereka disuruh mempelajari ilmu Sains dan Matematik dalam bahasa yang mereka tidak faham.
"Ia seperti menyuruh pelajar di England mempelajari bahasa yang mereka tidak faham. Ini sesuatu yang gila dan tidak betul," katanya.
Beliau berkata, pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris tidak menjanjikan penguasaan dalam bahasa itu bertambah baik di kalangan pelajar.
"Kalau nak bagus dalam Bahasa Inggeris, belajarlah Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Anda percayakah?" katanya.

No comments:

Post a Comment