Sunday, February 22, 2009

“kurang ajar sungguh perempuan
perempuan yang berbaju ketat
sendat sambil menutup kepala
dan mendakwa menutup aurat
mahu rasanya berdiri di depan mereka
membuka zip seluar dan tunjukkan
sambil menjerit
ini! ini! ini aurat!
hanya nampak apabila dibuka”

Dipetik daripada:http://sebelahitam.blogspot.com/search?updated-max=2009-01-15T20%3A44%3A00-08%3A00

Friday, February 20, 2009

Puteri kebanggaanku

Wednesday, February 18, 2009

Artis melayu
yg menjadi idola remaja

Babi u all!

Gambar untuk iktibar sahaja






dengan penuh rasa hina diri, ambo merayu
"marilah kita sama-sama kelik kepada Tuhan
yg telah menjadi dan mengajar kita"




Tuesday, February 17, 2009

MELAYU -Usman Awang
Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan.

Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar,
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut,
Biar mati adat
Jangan mati anak.

Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah mua'alaf bertakrif Melayu
(Setelah disunat anunya itu)

Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara

Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
tanah sebidang mudah terjual

Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba.
Berbuahlah pisang tiga kali
Melayu itu masih bermimpi

Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri.
Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing
Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan

Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut

Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Segala yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
"Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran"

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan.

Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka "
Selasa Februari 17, 2009

Bahasa Inggeris: GMP serah Ahli Parlimen memorandum

Oleh ZANARIAH ABD MUTALIB (Mstar)

MENTERI Pelajaran, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein (kiri) menerima memorandum daripada Pengerusi Gerakan Mansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) Datuk Dr Hassan Ahmad di Lobi Parlimen hari ini. Turut kelihatan Sasterawan Negara Tan Sri A. Samad Said (kanan). - fotoBERNAMA

KUALA LUMPUR: Gerakan Mansuhkan PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris) (GMP) hari ini menyerahkan memorandum bantahan mereka terhadap pelaksanaan dasar PPSMI kepada Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammmuddin Tun Hussein.
Memorandum tersebut diserahkan oleh Pengerusi gerakan itu, Datuk Dr, Hassan Ahmad di lobi Parlimen pagi ini.
Seramai 20 ahli GMP berarak dari Tugu Negara pada pukul 9.30 pagi tadi ke bangunan Parlimen.
Bagaimanapun, hanya 10 orang yang dibenarkan masuk ke bangunan Parlimen pada pukul 10.15 pagi bagi menyerahkan memorandum itu.
Dalam sidang medianya, Hassan berkata, masalah PPSMI kini menjadi semakin serius sejak ia dilaksanakan enam tahun lalu.

"Pihak kerajaan bertanya, mengapa kini baru mahu dipersoalkan. Kita lihat sejak ia dilaksanakan sejak enam tahun lalu, beratus ribu pelajar di sekolah kebangsaan di luar bandar mengalami masalah untuk memahami Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.
"Cuba bayangkan orang Melayu, Cina dan India yang sejak daripada kecil menguasai bahasa ibunda mereka, tiba-tiba masuk darjah satu, mereka disuruh mempelajari ilmu Sains dan Matematik dalam bahasa yang mereka tidak faham.
"Ia seperti menyuruh pelajar di England mempelajari bahasa yang mereka tidak faham. Ini sesuatu yang gila dan tidak betul," katanya.
Beliau berkata, pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris tidak menjanjikan penguasaan dalam bahasa itu bertambah baik di kalangan pelajar.
"Kalau nak bagus dalam Bahasa Inggeris, belajarlah Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Anda percayakah?" katanya.

Monday, February 16, 2009

My Budu

Hamidah guna resipi tradisi warisan bapa untuk hasilkan makanan unik berkualiti tinggi, mendapat permintaan ramai. BUDU sememangnya terkenal sebagai antara satu makanan tradisi masyarakat di Pantai Timur khususnya di Kelantan sejak zaman berzaman dan bagi Hamidah Mohd Amin, 40, budu jugalah yang mengubah nasib mereka sekeluarga. Pengusaha budu berasal dari Kampung Hujung Repek, Bachok, Kelantan, ini sudah berkecimpung dalam industri pembuatan budu sejak lebih 18 tahun lalu menggunakan resipi tradisi warisan bapanya Mohd Amin Jenal, 70, dan namanya sudah cukup sinonim dengan masyarakat di negeri itu.

“Sebelum membuka kilang budu, saya dan suami, (Mohd Asri Mokhtar, 42,) menjalankan perusahaan memproses kicap, tetapi tidak bertahan lama sebelum beralih kepada perusahaan budu. “Berbekalkan modal awal sebanyak RM12,000, saya hanya menjalankan perusahaan ini bersama keluarga, sebelum mengembangkan perniagaan secara komersial,” katanya ketika dikunjungi Berita Minggu. Jelasnya, bukan mudah untuk menghasilkan makanan unik ini, apatah lagi cabaran untuk mengekalkan mutu rasanya kerana jika tersilap ramuan ia boleh merosakkan keasliannya.

Sehubungan itu, bagi menghasilkan budu, ikan bilis yang siap diproses digaul dengan garam, sebelum dimasukkan ke dalam bekas khas secara berperingkat dan diperam antara tiga bulan hingga setahun. Selepas proses itu, ikan bilis akan dikeluarkan daripada bekas khas untuk dikisar menggunakan mesin khas dan dimasak menggunakan kawah besar untuk dijadikan budu. Biasanya budu akan dimasukkan perasa dan pewarna dibenarkan. Sebelum dibotolkan budu akan ditapis terlebih dahulu bagi memastikan ia berkualiti tinggi. Hamidah memasak budu menggunakan cara tradisional iaitu dapur kayu bagi mengekalkan rasa budu berkualiti tinggi, kaedah sama yang digunakan sejak dulu. “Rahsia untuk menghasilkan budu yang berkualiti tinggi adalah terletak pada tempoh ia diperam, cara memasak dan ramuan digunakan. Ramuan perlu menepati timbangan ditetapkan kerana ia akan menentukan rasa dan kualitinya,” katanya. Bahan asas untuk menghasilkan budu berkualiti tinggi dan disukai ramai ialah menggunakan ikan bilis usang. Hamidah berkata, syarikatnya mengeluarkan dua jenis budu yang berbeza, iaitu budu rasa asli tidak dicampur dengan perasa serta pewarna serta budu biasa. Bezanya budu asli warnanya agak kehitaman. Kini, ibu kepada empat anak ini mampu tersenyum bangga apabila budu keluarannya turut menembusi pasaran Thailand. Budu keluaran syarikatnya yang dikenali sebagai Pati Bilis Sejati dan Selera Kampung Cap Petai itu mendapat sambutan menggalakkan dengan kadar pengeluarannya mencecah sehingga 24,000 botol sebulan. “Budu ini dijual dengan harga antara RM1 hingga RM1.70 sebotol. Saya bersyukur dengan perusahaan ini, saya mampu menampung kehidupan keluarga dan memenuhi impian untuk memiliki kereta dan rumah idaman. “Lebih membanggakan, perusahaan ini sebenarnya memberi peluang pekerjaan kepada penduduk sekitar kampung ini. Sehingga kini kami mempunyai 20 pekerja, semuanya penduduk kampung ini,” katanya. Kebanyakan pekerja adalah wanita terdiri daripada suri rumah yang ditugaskan di bahagian pembungkusan termasuk kerja mengisi budu yang siap dimasak ke dalam bot sebelum dipasarkan. Beliau mengakui menghadapi masalah mendapatkan bekalan ikan bilis terutama menjelang musim Monsun Timur Laut atau musim tengkujuh kerana ketika itu nelayan tidak turun ke laut menangkap ikan disebabkan ombak besar dan angin kencang. Bagi mengatasi masalah bekalan ikan tidak menentu pada musim tengkujuh, beliau terpaksa mengimport ikan bilis segar daripada negara jiran, Thailand.

Saturday, February 14, 2009


Ahad Februari 15, 2009 (mstar)

Isu bahasa Inggeris: Gapena buat laporan polis hari ini

Oleh ARIFFUDDIN ISHAK
PETALING JAYA: Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena), yang sebelum ini berkata mahu menyaman kerajaan berhubung dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), akan membuat laporan polis hari ini.
Ketua II Gapena, Prof Datuk Dr. Abdul Latiff Abu Bakar berkata, pihaknya membuat laporan polis kerana mendakwa kerajaan telah melanggar Perlembagaan Persekutuan berhubung isu bahasa dengan memperkenalkan PPSMI.
Jelas beliau pendirian Gapena yang hanya mahu membuat laporan polis dan bukannya terus mengambil tindakan mahkamah seperti yang dirancang sebelum ini selewat-lewatnya hari ini adalah bagi memberi ruang untuk mereka meneliti perkara itu dengan lebih mendalam.
Tambah beliau, Kementerian Pelajaran dan kerajaan telah melakukan kesilapan besar dengan memperkenalkan PPSMI.


Mat Sabu, Darul Amin, Sg Gau, 14 Feb 2008:
"Kita membantah PPSMI kerana mengetepikan B Melayu, bukannya menidakkan B Inggeris. Kita minta kerajaan melaksanakan pengajaran & pembelajaran B Inggeris secara sistematik supaya semua orang boleh berbahasa inggeris".
(Lepas ni, Abe Mat boleh jadi Menteri Pelajare, ganti spesis lembik tu)

Friday, February 13, 2009

Bikin Filim

satu profesor film
bikin film
filmnya tak ubah macam TV burok
ada gambar tapi letih mata menengok

satu lagi profesor film
juga bikin film
filmnya tak ubah macam pelacur
tak ada value tapi pelanggan berduyun

Wednesday, February 11, 2009






(2009)
Wook Kundur, 107 (lahir 1902)
Mohd. Nor Musa, 36 (lahir 1973)
Kampung Tok Bat, Kuala Berang
Tarikh kahwin: May 3rd, 2006 ·
(2006)
A 33-year-old Malaysian man says he's marrying for love, not money, even though his bride is 104-years-old. Muhammad Musa says that, initially, he felt sympathy for his bride Wook Kundor because she was old and alone. But, over time, respect and friendship turned to love. Kundor's only asset is her deep religious knowledge, says Mr. Musa. It's his first marriage and her twenty-first.

La Tahzan!

“Jangan bersedih! Sesungguhnya Allah bersama kita.”

“Maka bersabarlah ( wahai Muhammad ). Sesungguhnya janji Allah itu benar; dan janganlah orang - orang yang tidak meyakini apa yang engkau sampaikan itu menjadikan engkau resah gelisah”
- Akhir al Rum.

Wednesday, February 4, 2009



KUTU

POLITIK

Monday, February 2, 2009

Tanah Merah, my beloved makan land


Selera Tepi Sungai-Segala makanan ada:
pulut, pengat, lauk? cakap saja makanan tradisional Kelantan, tak ralat.

Atas pasar-kedai mee mat zain: ramai sokmo, sleke sleke bos! Kalu nak sedap, beli sotong sediri bawah pasar tu & suruh dia campur dgn mee. Tapi kalu ramai oghe, dia tak layan weh! Nasi lemak tok wan Ali, baru pindah tempat baru, Tanah Merah Uptown- kawe dah tak pegi-sombong,
singgah makan nasi kerabu kak yah jah, depan tu, sedap! Malam joh ado weh!

Nasi berlauk pagi, lauk ayam kampung & nasi kerabu daging bakar-Kedai Kak Zah Belimbing-lambat dapat & lambat time nak bayar.
Ada tempat baru-nasi berlauk ayam kampung & nasi kerabu daging bakar juga-100 meter dari stesen minyak petronas Kubang Gali, gulai sedap, kuih cik mek, tepung bukus dan karipap juga sedap, panas-panas. Kalu wat balik ko tok ttua gak, gosok belake la awe wei...
Nasi Daun Pisang Yazid, dekat trafik light ke Padang Siam- fevorit kawe ialah kari ikan. Huh! mantap! kata budak-budak lo ni.

Naik atas sikit, dekat petronas Jalan Jedok, maaf, kawe baru tahu-kedai roti tempayan, ada kari kambing weh! Kawe, paling kurang roti 2, kambing 2. Tapi mula operasi pukul 6 pm.

Haaa
kalu kelik kampong lalu ikut tanah merah, sleke lah! Helo ko kawe skali.

"Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan; dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?"-Surah Al-An'aam (32)




Sunday, February 1, 2009

Kisah Din-Budak Ting 3 C SMK Cok Cangkul


Bapak: Din, cikgu ajar apa matematik dan sains hari ni?
Din: Pu@!#ak Pe&ir Sakai Massacre Israel
Bapak: Apa benda tu Din?
Din: Entah, Din pun tak paham bende. Din pun dah tanya cikgu.
Bapak: Abis tu apa cikgu cakap?
Din: Cikgu kata itulah PPSMI.
*aku bukan anti BI, aku sakit hati sebab anak aku malas belajar sains kerana banyak tak faham. Tanya aku, aku sendiri pun kena studi dulu. Binawe!

Hadith from Prophet Muhammad (s.a.w.) ;

“My people would one day love five things and forgot five things. They would love the world and forgot the hereafter; they would love living, they forget death; they love castles (splendid homes) but forget about their graves; they love property and treasures but forget they would be accountable to them; and they love human beings (their loved ones) but forget his / her Creator (Allah SWT).

Tuesday, January 20, 2009

Please behave yourself, Mr Obama





Bush,
berambus!
pergi mampus!
buat menyemak dunia saja!





Obama,
masuklah ke dalam rumah putih peninggalan celaka itu
dan dengarlah jeritan dunia:
change!
change!
change!

change we need!

Saturday, January 17, 2009

VS


Wahid vs Farid
sudah ditunjukkan jalan

Israel vs Palestin
tanpa kesudahan

Mawi vs Ina
hanya tinggal kenangan

Azilah vs Tun Majid
AC Milan vs Manchester City
Malaysia vs Rasuah
Mahathir vs Pak Lah
Awang Sariyan vs PPSMI
semuanya sedang bertegang

Nafsu vs Akal
selamanya akan berperang

Friday, January 16, 2009


PPSMI

P Pandir
P Pokko
S Sial
M Mangkok
I Insane (Iseng)

*Kepada PPSMI di atas, tolong pikir cara lain untuk pandaikan bahasa inggeris

Kuala Terengganu 17 Januari 2009


Tuang-tuang dan puang-puang
marilah undi saye
tolonglah undi saye!

Saye adelah seorang berjiwe rakyat
lihat saje di dade akhbo:
hari ini terpapo gambo saye ggatih teksi
semalang saye mengangkit orang sakit
kelmarin saye merawat orang tercedere
sebelum itu saye tolong orang meniage jual goreng pisang
sebelum itu saya ke paso juga tolong orang berniage
hah
tengok
esok banyok lagi bende pelik pelik yang saye akan buat

Tuang-tuang dan puang-puang
undilah saye
tolonglah saye!

Thursday, January 15, 2009

Catatan gila yg aku jumpa malam ini

http://abdullahjones.blogspot.com/
Setelah semua setuju yang malam Jumaat adalah MALAM KONGKEK KEBANGSAAN atau lebih dekenali sebagai Malam Kok, maka saya sarankan siang harinya di istiharkan sebagai HARI MEMBERI SAKIT HATI KEPADA SIAPA SAHAJA DENGAN MELETAKKAN KERETA IKUT SUKA HATI APABILA KE MASJID BERSEMBAHYANG JUMAAT atau untuk memudahkan sebutan,saya sarankan MENCALAT sebagai kependekkannya.

http://pyanhabib.blogspot.com/
kanak-kanak adalah si pandai
apabila berkata, sekolah dan universiti
sebagai tempat pandirkan si pandai!

http://rahimidinzahari.blogspot.com/
Saya dijemputnya untuk minum pagi. Saya pun hadir. Dia bercakap tanpa hentinya. Semua orang lain tak pandai. Bodoh. Bebal. Tak guna satu sen pun. Dia bercerita bahawa dirinya amat bagus. Bagus sekali. Percakapannya pandai, pandai sekali sehingga saya terkebil-kebil diam. Saya tak menjawab sepatah kata. Saya hanya mendengar. Hanya tiba-tiba seorang kanak-kanak telah membaling pinggan dan pinggan itu mengenai kepala kawan saya. Tempurung kepalanya terputus dua. Saya terkejut amat. Ternampak saya di dalam tempurung kepalanya yang kosong. Dia rupanya tak ada otak. Yang ada hanya hampas budu dan hampas kelapa yang telah diperah santannya.

Ingatan 8.1.2009 / 11 Muharram 1430 (12.33 a.m.)

Bonda,
pemergianmu
sebahagian dari jiwa kehidupanku
dibawa bersama...